تبلیغات
مواد مخدر و ضرر های آن - کراتین
مواد مخدر و ضرر های آن

کراتین

سه شنبه 24 خرداد 1390

کراتین

کِرِآتین یک ترکیب طبیعی است که به طور وسیعی در بافت های مختلف به ویژه ماهیچه های اسکلتی بدن یافت می شود و حدود 150-100 میلی مول به ازای کیلوگرم وزن خشک این بافت را تشکیل می دهد. این ماده از ترکیبات مشتق از آمینو اسیدها بوده و توسط کبد و کلیه ها در بدن از سه آمینو اسید آرژنین، گلیسین و متیونین تولید و به گردش خون وارد می گردد. از طریق گردش خون کراتین جذب شده از رژیم غذایی و بخشی که توسط بدن ساخته می شود به بافت ها منتقل گشته و در آنجا به فرم فسفوکراتین تبدیل می گردد که جهت ذخیره ی انرژی در بافت ها(به ویژه بافت عضلانی) به کار می رود. این ترکیب به عنوان منبع انرژی سریع و بدون نیاز به اکسیژن در جهت بازسازی Atp به کار گرفته می شود.

کل ذخیره ی کراتین بدن یک فرد، تقریباً بین 150 – 121 گرم می باشد که حدود 60 – 50 درصد از آن به اشکال فسفاته است. لازم به ذکر است که نیاز روزانه به کراتین حدود 2 گرم می باشد که از دو منبع برنامه غذایی و یا سنتز درونی تأمین می گردد. گوشت، شیر و برخی از انواع ماهی ها از منابع اصلی تغذیه ای این ماده می باشند.

با گذشت قریب به 160 سال از کشف این ماد، مطالعات بسیاری پیرامون آن صورت گرفته است. اخیراً توجهات به کاربرد کراتین به عنوان یک ماده ی ارگوژنیک در طی ورزش های کوتاه مدت و با شدت زیاد معطوف گردیده است.

نظریه ی مصرف کِرِآتین به عنوان مکمل و یک ماده ارگوژنیک(کارافزا) از این فرضیه ناشی می شود که مصرف زیاد کراتین موجب تجمع حجم بالایی از کراتین فسفات در عضله گردیده و افزایش ظرفیت ذخیره انرژی عضلانی را، به ویژه در فعالیت های سرعتی، در پی خواهد داشت. از طرف دیگر، خاصیت بافری کراتین فسفات در ورزش های شدید و بی هوازی که میزان اسید لاکتیک بدن افزایش می یابد، واجد نقشی مهم و سودمند می باشد. دلیل این امر بدان جهت است که در طی ورزش های سنگین انرژی مورد نیاز در مراحل اولیه جهت تجدید ذخایر آدنوزین تری فسفات به طور هم زمان از طریق فسفوکراتین و گلیکولیز بی هوازی تامین می گردد. این بدان معنی است که محتوای بیشتر فسفوکراتین در عضله موجب به کارگیری کمتر مسیر گلیکولیز بی هوازی و در نتیجه کاهش تولید اسید لاکتیک می گردد.

مصرف کراتین در ورزشکاران

اثرات مصرف کراتین

1- اثر دریافت مکمل کراتین بر توان عضلانی ورزشکاران:

نتایج مطالعات نشانگر آن است که دریافت خوراکی مقادیر زیاد کراتین(حدود 20 گرم در روز برای مدت حداقل 5 روز) موجب افزایش توان و قدرت عضلانی در طی ورزش هایی گردیده است که در آن ها دسترسی به فسفات کراتین مهم می باشد. بنابراین دریافت مکمل کراتین در ورزش های با شدت زیاد(سنگین) و به ویژه ورزش های سرعتی – تکرار شونده که واجد دوره های بازتوانی کوتاه مدت می باشند، عملکرد ورزشی فرد را افزایش می دهد. لازم به ذکر است که این اثر بر کارآیی فرد در یکی از مطالعات با تجویز تنها 9 گرم در روز مکمل کراتین نیز مشاهده گردید. بنابراین انجام تحقیقات بیش تر جهت تعیین حداقل میزان توصیه شده و مکانیسم اثر کراتین بر توان عضلانی ورزشکاران الزامی به نظر می رسد.

2- اثر مکمل کراتین بر میزان ذخیره ی کراتین بدن:

نتایج برخی مطالعات حاکی از آن است که دریافت خوراکی مقادیر زیاد کراتین موجب افزایش محتوای کراتین و فسفوکراتین در عضلات می گردد. لازم به ذکر است که این میزان افزایش، نسبت عکس با محتوای کراتین قبل از دریافت مکمل دارد و بر این اساس ورزشکاران غیر حرفه ای و گیاهخواران که دریافت کراتین از رژیم غذایی در آن ها بسیار اندک است، به طور معمول بالاترین سطح افزایش را در محتوای کراتین بعد از مکمل درمانی نشان می دهند.

براساس بسیاری از مطالعات، مصرف همزمان کراتین و کربوهیدرات موجب افزایش بیشتر ذخایر کراتین در عضلات می گردد.

3- کراتین توده ی بدن:

براساس بسیاری از مطالعات انجام شده کراتین برای یک دوره ی زمانی 5-4 روزه موجب افزایش 2-1 کیلوگرمی وزن بدن ورزشکاران گردیده است. اگرچه برخی مطالعات بیانگر ساخت پروتئین ها در پاسخ به مصرف کراتین می باشند، لیکن به لحاظ سرعت این افزایش وزن، چنین فرض می شود که بخش عمده ی این فرآیند ناشی از احتباس آب می باشد.

4- اثرات جانبی کراتین:

اگرچه تاکنون هیچ گونه اثر جانبی از کراتین مشاهده نشده است و این ماده نیز هنوز توسط کمیته ی بین المللی المپیک ممنوع نمی باشد، لیکن نباید خطرات احتمالی مصرف آن را از نظر دور داشت. البته براساس شواهد، بخش قابل توجهی ازمکمل که به صورت خوراکی مصرف گردیده از دیواره روده ی کوچک جذب نشده و از طریق مدفوع دفع می گردد و مشکل اصلی به جهت استفاده از اشکال غیرخوراکی نظیر: ترزیق داخل وریدی و... این ماده می باشد.

باید توجه داشت که بر اساس بسیاری از مطالعات موجود، دریافت کراتین موجب افزایش توده بدن و بالطبع وزن افراد گردیده است. این موضوع در بین ورزشکارانی که در ورزش های با محدودی وزنی خاص فعالیت دارند، بسیار با اهمیت می باشد.

علاوه بر مورد فوق با مصرف مکمل کراتین ممکن است که بار کلیوی افزایش یافته و بر این اساس عوارض بیماری در مبتلایان به نارسایی های کلیوی تشدید گردد.


real psychic readings
دوشنبه 17 مهر 1396 09:22 ق.ظ
این در واقع یک بخش خوب و مفیدی از اطلاعات است.

خوشحالم که این اطلاعات مفید را با ما به اشتراک گذاشتهاید. لطفا ما را به این موضوع آگاه کن
با تشکر از شما برای به اشتراک گذاری.
How do you strengthen your Achilles tendon?
دوشنبه 27 شهریور 1396 11:59 ب.ظ
For hottest information you have to pay a quick visit world
wide web and on world-wide-web I found this site as a finest site
for hottest updates.
Foot Problems
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:51 ب.ظ
Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other blogs?
I have a blog centered on the same topics you discuss and would love to have
you share some stories/information. I know my visitors would value your work.

If you're even remotely interested, feel free to send me an e-mail.
Cathryn
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:54 ب.ظ
An intriguing discussion is definitely worth comment.
I believe that you should publish more on this issue, it may not be a taboo matter but generally people do not talk about such subjects.

To the next! Many thanks!!
Foot Issues
دوشنبه 9 مرداد 1396 02:20 ب.ظ
I am regular visitor, how are you everybody?
This piece of writing posted at this web site is actually pleasant.
jannapfost.wordpress.com
یکشنبه 8 مرداد 1396 11:31 ب.ظ
Hi exceptional blog! Does running a blog similar to this take
a great deal of work? I've virtually no understanding of computer programming but I had been hoping to start my own blog soon. Anyways,
should you have any recommendations or techniques for new blog owners please share.
I understand this is off subject however I just wanted to ask.
Cheers!
std testing centers
یکشنبه 4 تیر 1396 11:19 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آیا واقعا حل و فصل خوب با من پس از
برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما قادر به
من مؤمن متاسفانه تنها برای بسیار در حالی که کوتاه.

من این مشکل خود را با جهش در منطق و شما خواهد را خوب به کمک
پر همه کسانی معافیت. اگر شما که می
توانید انجام من می قطعا تا پایان
در گم.
Klara
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:34 ق.ظ
I’m not that much of a internet reader to be honest but your sites really nice, keep
it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back down the road.
All the best
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 11:30 ق.ظ
Hello I am so glad I found your blog, I really found you by mistake,
while I was looking on Aol for something else, Regardless I am here now and would just like
to say many thanks for a marvelous post and a all round entertaining blog (I also love
the theme/design), I don’t have time to browse it all at
the minute but I have saved it and also included your RSS feeds,
so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the superb jo.
BHW
سه شنبه 22 فروردین 1396 06:50 ب.ظ
I have read so many articles regarding the blogger lovers except this paragraph is really a pleasant post, keep it up.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 06:21 ب.ظ
Hurrah! In the end I got a web site from where I be capable of in fact take helpful
information regarding my study and knowledge.
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 10:30 ب.ظ
It's really a nice and helpful piece of info. I'm happy that you simply shared this
useful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


فهرست وبلاگ
پیوندهای روزانه
آرشیو
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
جستجو
آخرین پستها